VERTELLINGEN

  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/views.module on line 903.
  • strict warning: Declaration of views_handler_field::query() should be compatible with views_handler::query($group_by = false) in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_field.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_sort::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_sort.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_sort::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_sort.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_sort::query() should be compatible with views_handler::query($group_by = false) in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_sort.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::query() should be compatible with views_handler::query($group_by = false) in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_pager_none::post_execute() should be compatible with views_plugin_pager::post_execute(&$result) in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_pager_none.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_query::init() should be compatible with views_plugin::init(&$view, &$display) in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_query.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/geerthau/domains/kaiet.be/public_html/sites/all/modules/views/views.module on line 903.
foto: Raymond Mallentjer
Het Lied - Opus 1 in G groot voor Opel Kadett en twee zangers

Twee singer/songwriters en maar één lied. Eén lang lied, bijna anderhalf uur. Dat is Het Lied, Opus 1 in G groot voor Opel Kadett en twee zangers. De Nederlandse zanger/cabaretier en enfant terrible André Manuel en de Vlaamse bard en instrumentenbouwer Geert Hautekiet schreven en zingen samen één lied. Geïnspireerd door de traditie bij Mongolen, Aboriginals en Malinezen om reizen te bezingen in lange liederen, willen zij dat voor het eerst sinds de Middeleeuwen ook in het Nederlands doen. Met een zachte Vlaamse ‘g’ en hier en daar een rauwe Twentse tongval. Een modern verhaal van twee veertigers -twee uitersten- die met elkaar opgescheept zitten in een oude Opel Kadett op weg naar Johannesburg. Een clash op amper vier vierkante meter. België-Nederland: the roadmovie. Ontroerend mooi en uitdagend grappig. Deze voorstelling was dé hit op OEROL ‘12. André Manuel is al jarenlang een vaste, schuurpapieren waarde als cabaretier. Hij toert solo rond en won de grote prijzen op Cameretten en het Leids Cabaret Festival. Voor de productie ‘Het Lied’ werd vooral de zanger André Manuel aangesproken. Als zanger toerde Geert Hautekiet tussen 1995 en 2004 solo door Vlaanderen en Nederland met diverse programma’s. De laatste jaren is hij vooral actief binnen Compagnie KAiET! Hij maakt er muzikale vertellingen en creëert er klankmachines. In 2009 haalde hij daarmee nog de voorpagina van de New York Times!

Een productie van Compagnie KAiET! vzw

Tekst, muziek & spel: Geert Hautekiet, André Manuel / Decor, muziekinstrumenten en -installaties: Geert Hautekiet, Geert Jonkers, Doan Hendriks, Linde Légat, Dries Bellinkx, Guy Van den Bril / Productieleiding: Linde Légat

Sinds hun succesvolle passage op het Oerolfestival, juni 2012, loopt het in Nederland storm voor Geert Hautekiet en André Manuel. Zowel pers als publiek zijn erg enthousiast. De Nederlandse zaaltournee zal in seizoen 2013-14 starten in de Kleine Komedie in Amsterdam. De combinatie van twee erg verschillende figuren en temperamenten samen op scène slaat aan. Er wordt enorm gelachen, maar de voorstelling weet ook naar de keel te grijpen. Zoals elke écht schone voorstelling doet! In Vlaanderen gaat de voorstelling officieel in de zomer van 2013 in première!

Een greep uit de (pers)reacties:

Beide performers zijn zeer innemend en het publiek hangt een uur lang aan hun lippen. Hautekiet heeft een prachtige donkere stem, waarbij het soms lijzige, maar prettig dramatische stemgeluid van Manuel schitterend past. (...) Dit programma is een ode aan de authenticiteit. (...) Het is de pretentieloze eenvoud die dit lange lied zo charmant en soms ook ontroerend maakt. Opus 1 in G groot voor Opel Kadett en twee zangers is een kostbaar kleinood vol warmte en humor. (Jos Schuring – **** www.theaterkrant.nl)

Twents blijkt uitstekend te matchen met het Vlaams. (...) De verhalen zijn authentiek, vol humor en zelfrelativering en door de ontwapenende openhartigheid ook ontroerend mooi. (...) Een genot om naar te kijken en te luisteren! (Mieke Kreunen – www.cultuurpodiumonline.nl)

De muzikale genialiteit en de karakteristieke stemmen van deze mannen kunnen niet bekend genoeg zijn! (Vincent Kouters – De Volkskrant)

Wat een prachtige mengeling van wijsheden en flauwekul! De lol die jullie er zelf in hebben steekt aan! (Gastenboek)

André is in iedere muzikale combinatie geweldig (Fratsen, Krang, de Ketterse Fanfare), maar deze combinatie spant de kroon! (Gastenboek)

foto: Raymond Mallentjer
foto: Raymond Mallentjer
Openlucht, op OEROL'12, onder de luifel van Compagnie KAiET!
foto: Raymond Mallentjer
foto: Raymond Mallentjer

Gotf!
Gotf!

'Het is de tijd dat mannen échte mannen zijn. Met baarden op hun bakkes en puisten op hun gat. Met ruggen die twee keer zo breed zijn als een gewone voordeur en die wild staan van de plukken haar. Het is de tijd dat mannen één voor één slechts één schoonheidsideaal nastreven: een vetband. Over heel hun lijf. Om de kou te kunnen trotseren. Het is de tijd dat vrouwen gewoon luisteren. Het is dus lang geleden.'

Zo begint Gotf!, het verhaal van de allerlaatste kruistocht. Je vindt er niets over in de boeken want het ging maar om één man: Godfried den Ongelukkige, die van zijn naam alleen de eerste vier letters kon schrijven en zelfs dat niet zonder fouten: Gotf! Een bij momenten hilarische muzikale vertelling, gezongen en gespeeld door Geert Hautekiet die in z'n eentje 40 instrumenten bespeelt, alle rollen op zich neemt, tussendoor de decors wisselt, even twijfelt of hij ook nog zou dansen en uiteindelijk de pauze maar overslaat.

Gotf! was de eerste muzikale vertelling van Geert Hautekiet, meteen ook de eerste voorstelling van Compagnie KAiET! én een schot in de roos. Deze muzikale vertelling ging tijdens de warme zomer van 2003 in première op Zomer van Antwerpen en trok met veel succes door Vlaanderen en Nederland. Ze speelde als locatieproject in spiegeltenten, middeleeuwse kelders, achterafzalen van beruchte café's en verloren gewaande cinema's.

Als grap stond er op de affiche vermeld: "Waarschijnlijk de allerbeste one-man-musical van het jaar! - bij gebrek aan andere". Die grap kwam als een serieuze boemerang terug: op de uitreiking van de Vlaamse Musical Awards '05 ontving Geert Hautekiet de DeMorgen-prijs voor 'beste inhoudelijke prestatie' voor zijn tekst en muziek van Gotf!.

Meer info: www.kaiet.be/producties

Gotf!
Gotf!
Gotf!
Gotf!
persreactie, De Morgen
persreactie, Gazet van Antwerpen
persreactie, Folia
persreactie, Spits

In Die Dagen
In Die Dagen

Het Passieverhaal volgens den dertienden apostel.

Ontdaan van alle mogelijke geladenheid is het Passieverhaal - het lijdensverhaal van Jezus van Nazareth - waarschijnlijk één van de meest dramatische verhalen uit de wereldliteratuur. Als een held in Jeruzalem binnengehaald, wordt hij enkele dagen later door zijn vrienden verraden en door diezelfde stad uitgespuugd en ter dood veroordeeld.

Geert Hautekiet vertelt - met respect maar vooral met schuurpapier - zijn versie volgens den Dertienden Apostel (die bleek immers over meer humor te beschikken dan die twaalf anderen). Een schare klassemuzikanten begeleidt hem op zijn lijdensweg met origineel voor deze vertelling gecomponeerde muziek: een donker strijkersduo, een zwoele sax en een weerbarstige elektrische gitaar met de passie en gedrevenheid van klezmische jazz, John Zorn en Bach door dezelfde deur, met Mongoolse kwinkslag en hier en daar een hoek af.

Geert vertelt aan en bovenop een lange tafel. De muzikanten zitten fier aan de kop. Het publiek schuift mee aan en zit langs weerszijden van die lange tafel op tribunes. In deze opstelling speelde de voorstelling op diverse locaties: o.a. in een oude rijtuigmakerij, in kerken, een voormalig koophuis en een oud zwembad.

meer info: www.kaiet.be/producties

In Die Dagen
In Die Dagen
In Die Dagen
In Die Dagen
Op de tafel, tussen enkele topmuzikanten
Tijdens de repetities
persreactie, Zone 03

Tour de Force
Tour de Force

Een muzikale eenmansvertelling over coureurs, net na de tweede wereldoorlog.

1948, een klein dorpje bij Roubaix. De burgemeester heeft een vernuftig plan om de naoorlogse moraal op te krikken: hij zal ervoor zorgen dat de grote Tour de France dat jaar door zijn dorp rijdt. Én dat de bakkerszoon meefietst. Die moet die dag als eerste over het dorpsplein rijden. Alleen is dat de voorlaatste rit. Hij moet dus eerst heel Frankrijk door...

Het is een loodzware Tour met bevroren vingers in de Alpen en pech onderweg. Bartali lijkt onklopbaar, Briek Schotte zit hem op de hielen en de bakkerszoon kan wel fietsen, maar is hij sterk genoeg? Het dorp raakt steeds meer verdeeld door de ondraagelijke spanning en groeiende jaloezie. Geert Hautekiet vertelt, zingt, speelt alle rollen en instrumenten en neemt je vrolijk mee in dit verhaal vol ambities, heroïek en spanning.

Deze locatievoorstelling was in reeksen te zien in Antwerpen (oude magazijnen OISI (Merksem) en Cinema Roma (Borgerhout)), 's Hertogenbosch (de Veehallen), Roosendaal (oude BIC-fabriek), Kortrijk (weverij, Marke), Turnhout (oude gebouwen uitgeverij Brepols), Lennik (Pajottenland - 't Vetkot) en als top of the bill: Gent (wielerpiste 't Kuipke).

Meer info: www.kaiet.be/producties

Tour de Force
Tour de Force
Tour de Force

Affiche
De Trilogie van de Vieze Verol Tjes - deel 1: Witte Peper

Deze vertelling is momenteel op tournee. Ze wordt zelfs in het Frans gespeeld als 'la Trilogie des DIRTY'stoires'.

‘Veroltjes’ is Antwerps voor verhaaltjes. ‘Vies’ betekent overal al eeuwenlang hetzelfde. In de ‘Trilogie van de Vieze Veroltjes’, een drieluik van muzikale vertellingen rond ranzige verhalen, vertelt, zingt én musiceert Geert Hautekiet in zijn dooie eentje vanop een ‘Vuile Kiosk’ en uitsluitend vanuit zijn onderbuik.

In ‘Witte Peper’, het eerste deel van de trilogie, neemt hij alle mogelijke rollen op zich, bespeelt de vele zelfgemaakte muziekinstrumenten (waaronder een ‘klarkomium’ en een ‘dildobas’), regelt ondertussen de techniek en vertelt sappig, met een vurige drive - alsof de groezelige cinema zich voor uw ogen afspeelt - over zijn ontmoeting met een bijzonder figuur: Grote Gust.

Dit eerste deel van de trilogie werd zeer goed onthaald. Zo schreef Els Van Steenberghe in Knack: ‘Voor de Vieze Verol Tjes scherpte Hautekiet zijn, overigens sterke, pen. (...) Geen ratjetoe aan flauwe verhaspelde verhalen, maar een groots spannend levensverhaal, gekruid met de nodige erotische en soms simpelweg wansmakelijke kwinkslagen. (...) Hij doet zijn verhaal in een decor dat, net als de vertelling, een inventief geconstrueerd bouwsel is, bestaande uit allerhande dagdagelijkse voorwerpen die door ingenieuze mechaniekjes tot een groot potten- en pannenorkest zijn omgetoverd. Grappig om te zien en verrassend om te horen. Zo begeleidt Hautekiet zichzelf. Het maakt de vertelling des te intiemer, indringender én geloofwaardiger. Hij hervindt in Vieze Verol Tjes zijn kracht als verteller van poëtische verhalen met een ranzig kantje. Net zoals het leven zelf.’

Panamarenko kwam kijken naar een try-out en bewonderde de zelfgeknutselde muziekinstrumenten: "Ik ga niet graag naar theater omdat ik dan veel te lang moet stil zitten. Pas op, ik vanavond ook niet stilgezeten. Ik ben vaak gaan rechtstaan om beter te kunnen zien. Ik vond het wreed interessant wat daar allemaal gebeurde."

In het gastenboek van Zomer van Antwerpen stond: Wat een oorgasme! Dit is puur genieten! Ik ben gewoon dronken van een vertelling!

Zie ook: www.kaiet.be/producties

Geert tussen zijn zelf geknutselde muziekinstrumenten, op de Vuile Kiosk. (foto: Raymond Mallentjer)
Detail van een instrument. (foto: Raymond Mallentjer)
Een oude tennisracket en een Delacre-koekjesdoos: klinkt ongelooflijk goed. (foto: Raymond Mallentjer)
Vieze verhaaltjes met pijpen. (foto: Raymond Mallentjer)
Dildobas. (foto: Raymond Mallentjer)
De Vuile Kiosk. (foto: Raymond Mallentjer)
(foto: Raymond Mallentjer)
(foto: Raymond Mallentjer)
The making of. Geert in het atelier. (foto: Raymond Mallentjer)
The making of. Geert Jonkers (links) en Geert Hautekiet in het atelier. (foto: Raymond Mallentjer)